tirsdag den 2. april 2013

Urban gardening på landet?

Selvom jeg bor på landet, med masser af natur, kultiveret såvel som vild, omkring mig, er jeg meget fascineret af Urban Gardening. Ideen om en masse små grønne pletter midt i storbyen er fantastisk. På altaner, tage og andre små steder dyrker folk lidt grøntsager, krydderurter m.m.
Især inspirerende er det, at der er et ret stort udbytte på meget lidt plads. Og så er det nemt at holde. Ikke som en stor almindelig køkkenhave, der kræver en hel del arbejde for at blive klar til såning, for at forblive ukrudtsfri og for at give lidt mere end to krogede gulerødder.

I bund og grund er det jo bare højbed-tanken man bygger videre på. Jeg elsker mine højbede. De er nemme at holde, overskuelige og giver pænt udbytte. Når altså ikke hønsene lige insisterer på at støvbade i dem.
Efter at have stødt på nogle artikler om Urban Gardening overvejer jeg nu om der skal laves et par mindre, men højere højbede ved terrassen eller et andet sted, som er tættere på huset end min almindelige køkkenhave. Måske det bare skal være i kæmpe krukker, sådan som min tomatplante plejer at være det. Det ville være lidt nemmere, hvis jeg ikke skulle ud i køkkenhaven efter f.eks. krydderurter - især nær det regner.

Har man ikke så meget plads eller overskud til den store køkkenhave, så kan man købe nogle smarte potter til terrassen. Jeg købte nogle til svigermor og -far sidste år. De fik 2 potter med tre læggekartofler i hver. De havde 'nyopgravede' kartofler i lang tid. Det smarte ved potterne er nemlig, at der er en indsats i. Når du skal have kartofler, løfter du bare indsatsen med planten op, tager de store kartofler og sætter planten på plads igen. På den måde får alle kartofler lov til at vokse sig store, og man får det fulde udbytte af sin kartoffelplante.  Det er da Urban Gardening!

Indtil videre må alle mine ideer vente, for haven er stadig frossen og dækket med sne. Kan være at jeg slet ikke kan nå andet end det sædvanlige i haven, når først jeg kan komme i gang.
For nu glæder jeg mig bare over at mit radise-forsøg foreløbig ser ud til at blive til noget. Der er ihvertfald nogle flotte spirer i baljen, som 'bor' i havestuen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar