fredag den 5. april 2013

Livet på landet..

....er også langt til bageren. Desuden kræver havearbejde godt brød i maven. Jeg har derfor prøvet rigtig mange opskrifter og brødblandinger efterhånden. Nu har jeg endelig fundet en der bare duer. Den er hurtig, smager godt, og så holder brødet snildt to dage i en frysepose. Opskriften er en videreudvikling af Frk. Jensens hurtigbagte franskbrød.

Hvis nogen skulle have lige så langt til bageren som jeg, er her opskriften på:

Hurtigbagt spelt-franskbrød

3 dl (sød) mælk
Et stort skvæt flydende margarine
50 g. gær
1 tsk salt
3 tsk sukker
100 g. speltmel
400 g hvedemel

1 hævekurv
Vand til pensling

Lun mælk og margarine.
Opls gæren deri.
Kom salt og sukker i.
Rør melet i og ælt det sammen.
Dejen puttes i en godt melet hævekurv (eller smurt form) og hæver til dobbelt størrelse. Jeg stiller det gerne oven på vores pillefyr, hvor der er godt lunt, så det hæver hurtigt.
Når det er færdigheder, vendes det ud på en plade med bagepapir ( eller bliver i formen), snittes på midten og pensles med vand.
Bages 20-30 min. ved ca. 200 grader.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar