fredag den 3. februar 2012

Hvor blev min have af?

Så kom sneen for alvor. Mindst 30 cm af det hvide drys har dækket jord og planter i løbet af natten. Ja selv kælken er næsten forsvundet.
Mine rhodondendron er helt begravet. Heldigvis nåede jeg at dække både dem og hortensiaerne med granris, inden det rigtig blev vinter. Krukke-hortensiaerne blev også i efteråret sat op på bænke, så de ikke fryser så meget om tæerne.
Men heldigvis er sneen jo også godt for noget. Den beskytter planterne mod den hårde frost.



Et vinterligt råd til krukkefolket: fjern det øverste lag sne, især hvis der er meget. Bliver det for lukket, får planterne ikke ilt nok og så dør de. Jeg mistede 4 krukke-hortensiaer på den konto for to år siden. Sidste vinter måtte jeg grave ca 1/2 m. ned igennem sneen for at mine hortensiaer kunne få lidt luft, men alle overlevede.

Fuglene synes også det er koldt. Der er livlig trafik på foderbrættet. Her til morgen er indtil videre spottet de sædvanlige blåmejser og musvitter, bogfinker, kvækerfinker, grøn irisk, en lille hidsig rødhals og solsort. Og mon ikke også spurvehøgen snart dukker op ...

Krydser fingre for at det var sneen for i år. Sidste vinter var det ikke kun kælken der var dækket, men gyngestativet!

1 kommentar:

  1. Ja helt så meget sne fik vi ikke her på Østsjælland. Men brrrrr det er koldt kiggede på termometret mod syd - 15° men smukt solskinsvejr er det.

    SvarSlet