lørdag den 5. januar 2013

Herligt, men koldt, vejr.

I går var det et helt fantastisk vintervejr. Koldt, kun en let vind og, for årstiden, høj sol. Babyerne blev puttet varmt i barnevognen og kom med på havearbejde. De sidste porrer blev taget op. Højbedene blev ryddet for ukrudt. Især det ene var udsat for invasion af små mælkebøtter med imponerende lange rødder. Jeg tænker, at det nok er frøene fra en enkelt blomst der lige er landet der.
Så blev der hentet lidt hestemøg i boksene, som blev blandet i bedene. 

Desværre opdagede jeg, at mine havehortensiaer stod under vand.
Hvert år fylder jeg ny jord på - og hvert år jordbader hønsene i det med det resultat, at bedet nu er et et hul der samler vand i stedet for et lidt hævet bed. Når der så lige under græsplænen befinder sig massiv klippegrund som gør, at græsplænen det meste af vinteren er en lille sø, ja så så er det ikke godt for hortensiaerne. 
I et forsøg på at dræne bedet, er der nu gravet en lille rende og fyldt sand på bedet. Det ene højbed fik også en portion sand. Det håber jeg, at porrerne vil sætte pris på, når den tid kommer. 
Det var et skønt vejr, og hvor solen nåede ned først, var der et par plusgrader. Jeg skyndte mig ud med vasketøj, blot for 6 timer senere at konstatere, at luftfugtigheden tilsyneladende var meget høj. Mine håndklæder var næsten mere våde da jeg tog dem ind end da jeg hængte dem ud. Som det måske kan ses på billedet, så slap frosten heller ikke helt. Der var hvidt på græsset på den nordvendte side hele dagen. 

For et par dage siden tittede solen også frem efter en hel regnvejrsdag. Under en kæmpe, mørk regnsky, kom solen ved solnedgang pludselig frem. Så pludselig strålede solen, samtidig med at regnen væltede ned. Det gav selvfølgelig en flot regnbue. Og så dette billede, som min søn på 7 år tog. Spektatulært ser det ud! 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar